استفاده مناسب از تگ های Header یا تگ عنوان جهت بهینه سازی وب سایت

مسئله سئو وب سایت یکی از مهم ترین دغدغه های مدیران وب سایت در سرتاسر دنیا به شمار می رود . شما هر چه قدر سایت خوبی داشته باشید اما در صورتی که مسائل سئو وب سایت را رعایت نکرده باشید عملا کار شما با شکست مواجه خواهد شد . همان طور که می دانید  تگ های Header یکی از مهم ترین مسائل برای سئو یک وب سایت به شمار می رود . با استفاده از تگ عنوان ما می توانیم موضوعات مطلب خود را تقسیم بندی کرده و به خواننده برای درک بهتر آن کمک کنیم . بنابراین استفاده از تگ های عنوان تنها برای بزرگ کردن یا پر رنگ کردن یک متن در نوشته شما نیست و از جنبه سئو وب سایت نیز اهمیت بسیاری دارد شما با استفاده از این تک ها به بات های گوگل اطلاع میدهید که موضوع صحبت شما چیست و چه چیزی در این میان برای شما اهمیت دارد.

تعریف تگ های Header

تگ های عنوان توسط وب سایت W3Schools  تعریف شده اند : تگ های <h1> تا <h6> که برای معرفی عنوان ها در یک مقاله اینترنتی به کار می روند . بنابر این تعریف تگ H1 برای هر وب سایتی حیاتی است و باید حداقل یک بار از این تگ در آن استفاده شده باشد ( البته در مقاله ای در سایت moz.com اشاره شده که از این تگ نباید بیش از یک بار استفاده کرد) و تگ H6 از اهمیت کم تری برخوردار است و برای جداسازی عنوان های کم اهمیت در یک مقاله می توان از آن استفاده نمود .

تگ های H1 باید به اصلی ترین موضوع اشاره کنند و در دنباله آنها از تگ های H2 و H3 نیز استفاده شود . تگ H1 معمولا پر رنگ ترین و درشت ترین تگ نوشته شده می باشد در حالی که تگ H6 از لحاظ فونت و رنگ کوچک ترین به شمار می رود . البته اصلی ترین هدف استفاده از این تگ ها برای جلب رضایت خوانندگان شما می باشد تا بتوانند درک درستی از موضوعات مطلب شما داشته باشند . موتور های جست و جو نیز از این تگ ها برای پیدا کردن موضوعات مطالب شما و ایندکس کردن آنها نیز استفاده می کنند . به عبارتی دیگر می توان گفت که تگ های عنوان نشان دهنده ساختار نوشته شما می باشند .

چگونه از تگ های Header برای سئو استفاده نماییم ؟

به غیر از موضوعات گفته شده در مورد تگ های عنوان شما باید چند نکته ی دیگر نیز درباره آنها بدانید .

هدف استفاده از تگ های Header : 

اصلی ترین هدف برای استفاده از تگ های عنوان دسته بندی مطالب شما می باشد . بدین ترتیب کاربر می تواند موضوع مد نظر خودش را به سرعت در مقاله شما پیدا کند . بدین ترتیب می توانید آمار رضایت مخاطبین خود را بالاتر ببرید .
تا به اینجا متوجه شده اید که تگ H1 مهم ترین تگ در بین تگ های Header محسوب می شود . بنابراین باید زمانی که از این تگ برای وب سایت خود استفاده می کنید یک توضیح جامع در مورد وب سایت خود به کاربر ارائه دهید . بنابراین تگ H1 باید یک به خوبی موضوع پاراگراف را به کاربر ارائه دهد .

سلسله مراتب

برای سئو بهتر باید تگ های استفاده شده در وب سایت شما به ترتیب h1 سپس h2 و h3 و h4 و h5 و h6 باشد تا بهترین بازدهی را از لحاظ سئو داشته باشد .

تگ های عنوان با استفاده از کلمات کلیدی :

کلمات کلیدی یکی از مهم ترین موراد در سئو به شمار می رود . کلمات کلیدی برای یک وب سایت در چند نوع مختلف است که مهم ترین آن فوکوس کیورد یا کلمه کلیدی مرکزی است . این کلمه کلیدی که شاکله اصلی مطلب شما به شمار می رود بهتر است در عنوان ، متا و تگ h1 مطلب شما به کار برود .

میزان استفاده از تگ های عنوان

توصیه اصلی در استفاده از تگ های عنوان این است که از تگ h1 تنها یک بار در یک صفحه وب استفاده شود . چرا که این تگ ها حکم تیتر اصلی یک روزنامه را دارند و بقیه موضوعات باید با سایر تگ ها دسته بندی شوند .

تگ h1 در آخرین نسخه HTML5

در نسخه قبلی HTML طراحان وب تنها مجاز به یک بار استفاده از تگ h1 بودند که آن یک بار نیز برای لوگو و شعار اصلی وب سایت به کار می رفت که برای هر وب سایت حیاتی به شمار می رفت . اما در جدید ترین نسخه HTML5 این موضوع تغییر کرده است و طراحان وب می توانند به هر مقدار مورد نیاز خود از این تگ استفاده نمایند .

اشتباهات رایج تگ های Header

یکی از رایج ترین اشتباهات وبلاگ نویسان مبتدی این است که معمولا بعد از استفاده از تگ h1 به تگ h3 می روند و تگ h2 را استفاده نمی کنند . هم چنین برای موضوعات مختلف از یک نوع تگ استفاده می کنند که این موضوع به سئو وب سایت آسیب می رساند . بهترین نحوه استفاده از تگ ها ترتیبی است که در بخش ابتدایی مقاله ان را توضیح دادیم .

استفاده مناسب از تگ های Header یا تگ عنوان جهت بهینه سازی وب سایت