روانشناسی رنگ ها در طراحی وب سایت و تاثیر آن بر مخاطب

روانشناسی رنگ ها در طراحی وب سایت

یکی از مهمترین مسائلی که در طراحی وب سایت قابل توجه است اهمیت به روانشناسی رنگ ها می باشد.روانشناسی رنگ ها به معنی نحوه تاثیر رنگ ها بر رفتار و احساس انسان است.

با توجه به اینکه اهداف طراحی سایت ممکن است بازاریابی اینترنتی ، معرفی خدمات و محصولات یک سازمان و یا شرکت باشد و ما به طور مستقیم با مخاطب خود در ارتباط نیستم باید به تجربه ی کاربر  درزمانی که سایت ما را مشاهده و بررسی می کند اهمیت بسیاری دهیم و بکارگیری رنگ ها در موقعیت مناسب می تواند به ما در این امر کمک کند تا بتوانیم به کاربر زمانی که در حل وبگردی است احساس خوبی القا کنیم. متاسفانه در کشور ما اغلب کسب و کارها صرفا با دید تجاری راه اندازی می شوند و کمتر سازمان یا شرکتی به رضایت مخاطبین و اینگونه مسائل توجه می کند وب سایت های ایرانی هم از این طرز فکر تجاری مستثنا نیستند و اغلب با هدف کسب در آمد کار خود را پیش می برند لذا نه تنها به تجربه کاربری User Experince  و رابط کاربری  User Inteface توجه نمی کنند بلکه با انبوهی از تبلیغات و لینک دهی های بی مورد بدترین تجربه ممکن را در ذهن کاربران ایجاد می کنند .

تاثیر رنگها و روانشناسی رنگ ها در طراحی وب سایت

رنگ قرمز  : احساس هیجان ، اشتیاق، انرژی و عشق

رنگ قرمز نشانگر احساس هیجان و انرژی است همچنین باعث افزایش ضربان قلب و سرعت تنفس میشود  ، اتومبیل های قرمز برای دزد ها جذاب تر است و جال است بدانید که مردم روسیه نسبت به رنگ قرمز احساس بدی دارند زیرا نماد کمونیست می باشد و استفاده از آن ممکن است در این کشور باعث بی اعتمادی به شما شود.

رنگ آبی : اعتماد ، صداقت ، آرامش ، قدرت ، هوش

رنک آسمان ها و زمین از محبوب ترین رنگ هاست و مخالف رنگ قرمز است همجنین نشانه صلح و آرامش است و باعث می شود تا بدن مواد شیمیایی آرامش دهنده تولید کند و در اتاق استراحت و خواب به کار می رود. مشاوران برای انجام مصاحبه استفاده از لباس آبی را پیشنهاد می کنند زیرا نشانه وفاداری است همچنین افراد در تاق های آبی کارایی بیشتری دارند و مطالعات نشان می دهد که وزنه برداران در سالن های آبی وزنه های سنگین تری را تحمل میکنند.

رنگ سبز : امید ، رشد ، تازگی ، تعادل ، اطمینان

رنگ سبز نماد طبیعت و در تزئین محبوب ترین رنگ می باشد. این رنگ ساده ترین رنگ برای چشم است و می تواند بینایی را بهبود ببخشد . سبز رنگ آرامش بخش و باعث طراوت است ، افراد برای اجرای زنده برنامه های تلویزیونی در اتاق های سبز رنگ منتظر می مانند . سبز تیره مردانه نماد محافظه کاری و دلالت بر ثروت است.

رنگ زرد : شادی ، اشتیاق ، دوستی ، خوش بینی ، اعتماد 

زرد رنگ شادی است . در حالی که رنگ خوشبینانه است اغلب مردم احساس خوبی در اتاق های زرد ندارند و بچه ها در اتاق های زرد بیشتر گریه می کنند همچنین سخت ترین رنگ برای چشم است و باعث افزایش سرعت سوخت و ساز بدن می شود.

رنگ بنفش : خلاقیت ، معنویت ، شخصیت ، کیفیت ، سلطنت

رنگ بنفش نمایانگر ثروت ، پیجیدگی و سلطنت است . همچنین رمانتیک و زنانه می باشد و به دلیل آن که در طبیعت بسیار کمیاب است به عنوان رنگ مصنوعی شناخته می شود.

 

یکی از راهکاری های پیشنهادی گروه طراحی سایت وینت برای انتخاب طیف رنگهای وب سایت الهام گرفتن از عکسهای هنرمندان و رنگهای اصلی آنها یا عکسهای طبیعت است و به این منظور تعدادی از این نوع عکسها را برای شما گرد هم آورده ایم.

روانشناسی رنگها در طراحی وب