موتورهای جستجوگر Search Engines چطور عمل می کنند ؟

موتورهای جستجوگر چطور کار می کنند ؟

موتورهای جستجوگر  یا  Search Engines ها در کل دو عملکرد اصلی دارند :

  خزیدن ( Crawling ) و ساخت  Index 

    ارائه نتایج جستجو به کاربران 

که به وسیله ی آن نتایج جستجو را برای کاربران به ترتیب رتبه ای که به صفحات می دهند و مرتبط بودنشان با درخواست کاربر فراهم می کنند.

موتورهای جستجوگر

Crawling and Indexing

دنیای اینترنت را مانند یک سیستم متروی یک شهر بززرگ تصور کنید … هر ایستگاه یک پرونده است ( معمولا صفحات وب ، و در برخی مواقع پی دی اف ها ،تصاویر و …. ) موتورهای جستجوگر نیاز دارند تا در تمام شهر بخزند Crawling  تا بتوانند تمام ایستگاه ها یا همان پرونده ها را بیابند ، پس آنها بهترین را حاضر را انتخاب خواهند کرد …. > لینک ها

لینک ها می توانند بات های موتور های جستجوگر که به آنها Crawlers  یا  Spiders می گوییم را به میلیون ها صفحه وب یا هر پرونده دیگری متصل سازند .

زمانی که موتور های جستجو گر به صفحه ای می رسند کد ها را کشف می کنند و نکات مهم را در پایگاه داده های خود که در سراسر دنیا وجود دارد ذخیره می کنند تا زمانی که کاربران کلمه ای مربوط به آن را جستجو کردند در مدت زمان کوتاهی لینک های مربوط را برای کاربر فراهم کنند. برای این کار آنها در دیتا سنتر های خود از بهترین و قدرتمند ترین سرور ها استفاده می کنند که می توانند با سرعت زیادی اطلاعات را پردازش کنند و پاسخ را به کاربر ارسال نمایند .

ارائه نتایج جستجو به کاربران

موتور های جستجوگر ، ماشین های پاسخگو هستند . زمانی که فردی کلمه ای را جستجو می کنند موتور جستجو به سرعت پرونده های مفید و مرتبط با آن کلمه را فراهم میکند ؛

ای کار در دو مرحله انجام می شود :

ابتدا پرونده های مرتبط و مفید فراخوانی می شوند …

سپس بر اساس محبوبیت وب سایت و پرونده مرتب می شوند

به طور کلی نتایج موتور های جستجوگر ترکیبی از محبوبیت و مرتبط بودن است که ما به طور کلی به آن SEO  می گوئیم.

موتورهای جستجوگر با چه معیار هایی محبوبیت و مرتبط بودن را تشخیص می دهند؟

موتور های جستجو گر با تشخیص کلمات صحیح مرتبط بودن را بررسی می کنند ، در ابتدای به وجو آمدن اینترنت این امر بسیار ساده و نتایج جستجو ها نیز محدود تر بود ، پس از گذشت سالها مهندسان خلاق راهکارهایی بهتر برای نمایش مطالب جستجو شده ابداع کردند.

امروزه ، صدها فاکتور بررسی می شود تا صفحه ی مرتبط و مناسب برای کاربران نمایش داده شود .

موتور جستجوگر وب سایت ها و پرونده های محبوب تر را به عنوان گزینه های معتبر و بهتر در نظر خواهند گرفت .

محبوبیت و مرتبط بودن به صورت دستی معین نمی شوند .. و موتورهای جستجو از معادلات ریاضی (الگوریتم ها ) برای مرتب کردن و یافتن پرونده های معتبر استفاده می کنند.و بر اساس کیفیت به پرونده رنک Rank می دهند.

این الگوریتم ها در برخی مواقع شامل صدها معیار است و در زمینه ی بهینه سازی ما به آنها “فاکتور های رنک” می گوئیم .

 

موتورهای جستجوگر