آژانس طراحی سایت وینت

بازاریابی شبکه های اجتماعی

Social Media Marketing

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی : امروزه تقریبا همه ی افراد دست کم در یک یا دو شبکه ی اجتماعی عضو هستند. از این جهت و به دلیل حضور بیش از اندازه و استقبال افراد از این شبکه های اجتماعی، این شبکه ها محل بسیار خوبی برای تبلیغان و بازاریابی می باشند.

چند وقتی است که دیگر شکل بازاریابی از چهره به چهره و حضوری، به شکل فضای مجازی تبدیل شده است. حتی می توان گفت که بیشتر تبلیغات محیطی و بنر ها و بیلیورد ها نیز در شبکه های اجتماعی دست به دست می گردند و شناخته می شوند.

دیجیتال مارکتینیگ یا بازاریابی دیجیتالی مفاهیم گسترده ای دارد و زیر شاخه های زیادی دارد. از جمله مهم ترین و پرطرفدار ترین شاخه های این نوع بازایابی می توان به بازاریابی شبکه های اجتماعی اشاره کرد که امروز در این مقاله به بررسی جوانب آن خواهیم پرداخت.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

در حقیقت بدین معنی ست که شما محصولات و خدمات خود را به صورت عمومی در این شبکه ی اجتماعی تبلیغ و معرفی می کنید. این روش متاسفانه در ایران و زمانی که این مقاله را برای شما فراهم می کنیم از رایج شیوه های بازاریابی اینترنتی است ، در صورتی که در تمام دنیا شبکه های اجتماعی جهت اطلاع رسانی و ارتباط با مخاطبین سازمان استفاده می شود ، نه برای جذب مخاطب جدید !

در حقیقت بازاریابی در شبکه های اجتماعی نوعی مزاحمت محصوب می شود و به سیاست مدیران این شبکه های اجتماعی در جهت جلوگیری از این نوع تبلیغات می باشد.

استفاده از شبکه های اجتماعی برای بازاریابی

بازاریابی شبکه های اجتماعی از آنجایی که بدون واسطه است می تواند مخاطبان زیادی را با بیشترین سرعت و کمترین محدودیت با محصولات شما آشنا کند. استفاده از این روش مزایای زیادی هم دارد مانند افزایش مخاطبان همیشگی، دریافت سریع بازخورد ها، تعامل و نزدیکی بیشتر با مشتریان و غیره.

شبکه های پر طرفداری مانند فیسبوک که ۲ میلیارد کاربر و اینستاگرام حدودا ۷۰۰ میلیون کاربر دارد که می تواند برای کسب و کار و تبلیغات بسیار مفید می باشند. حتی پیام رسان تلگرام که در ایران با استقبال زیادی که از آن شده به عنوان شبکه ی اجتماعی عمل می کند نیز برای بازاریابی و تبلیغات در حال حاضر بستر مناسبی است.

هدف از بازاریابی شبکه های اجتماعی

در حقیقت هدف از بازاریابی شبکه های اجتماعی (SOCIAL MARKETING) این است که مخاطبان را به کار و خدمات مان جذب کنیم و مخاطبان را به مشتری تبدیل کنیم. در حالی که در بازاریابی موتورهای جستجوگر نیازی به تبدیل مخاطب به مشتری نیست ! و مخاطبین دقیقا قصد خرید کالا و یا استفاده از خدمات شما را دارند. برای همین ما بازاریابی موتورهای جستجو ( سئو ) را بیشتر پیشنهاد می کنیم.

یکی از اصول اصلی و مهم بازار یابی شبکه های اجتماعی این است که هدف مخاطب را بشناسیم . بعلاوه باید بدانیم که با توجه به تجربه و تحقیقات ، تمرکز و چگالی فعالیت این مخاطبان بر روی چه بخشی بیشتر است.

باید در نظر داشته باشیم که برای کاربران هر محیط، نوع خاصی از محتوا جذاب و قابل توجه است. کاربران توییتر بیشتر به متن، و کاربران اینستاگرام به ویدئوی کوتاه و تصاویر علاقه دارند. همچنین ادبیات و شیوه ی بیان هر شبکه ی اجتماعی نیز با دیگری متفاوت است.

محتوا های شبکه های اجتماعی باید کوتاه و خلاصه باشند تا بتوان به راحتی آن ها را منتشر کرد. ویدئو و متن ها را باید با دقت بسیار زیادی تدوین کرد و انتشار داد.

پست وایرال چیست؟

حتما تاکنون با این شرایط مواجه شده اید که در مدت زمان محدودی اکثر کاربران در مورد یک کلیپ ، عکس و یا محتوا صحبت می کنند و آن فایل مرتب به اشتراک گذاشته می شود و حتی گاهی به شبکه های اجتماعی دیگر نیز منتشر می شود. به این چنین پست هایی ، پست وایرال می گویند. این نوع پست ها به جذب مخاطبین جدید و افزایش فالور های شما بسیار کمک می کند !

جذب مخاطب و جذب هوادار

بازاریابی در شبکه های اجتماعی از جذب مخاطب ، مفهومی عمیق تر و بالاتری دارد. باید در تلاش باشید  تا علاوه بر جذب مخاطب، این مخاطبان را با تکنیک ها و استراتژی های کاربردی به مشتری های دائمی تبدیل کنید.

شبکه هایی مانند توییتر، اینستاگرام و غیره شبکه های آنلاینی هستند که بستر ارتباط با مخاطبان را برای شما فراهم می کنند. بعلاوه حضور شما در این شبکه های اجتماعی به رتبه و اعتبار وب سایت شما نیز کمک می کند.

 

مراحل بازاریابی شبکه های اجتماعی :

  • بررسی موقعیت کسب و کار شما و طرح و برنامه ی اولیه
  • بررسی و شناخت مخاطب هدف (یعنی کسانی که به می توانند به مشتری های دائمی تبدیل شوند)
  • بررسی وضعیت کنونی شما در شبکه های اجتماعی
  • تحلیل نقاط قوت و ضعف شما
  • بررسی موقعیت رقبا
  • هدف گذاری مناسب با تجارت شما در بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • تعیین استراتژی و مسیر دستیابی به اهداف تعیین شده
  • تولید محتوا
  • انتشار محتوا ها در شبکه های اجتماعی
  • تعامل با کاربران
  • بررسی و تحلیل رفتار کاربران نسبت به محتوا
  • تلاش در جهت بهبود محتوا با توجه به نظر مخاطبان
  • ارائه ی گزارشات از روند کار و پیشرفت آن
بازاریابی شبکه های اجتماعی

One thought on “بازاریابی شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عناوین و افتخارات طراحی سایت وینت

ایزو وینت
جشنواره وب ایران
 اصالت نامه وینت در یونسکو
دارای نشان EFMD